DHZ: Mijn vaatwasser neemt geen water en geeft de foutmelding “watertoevoer”

Dit is een veelvoorkomend probleem dat gelukkig niet altijd een doodvonnis voor jouw toestel betekent. En je zal misschien onze diensten niet nodig hebben maar wel die van een loodgieter.

De fout doet zich het vaakst voor bij toestellen met zowel een aquastopklep (het plastieken bakje dat aan de waterslang hangt) als een aansluiting op een tweewegkraan. Een tweewegkraan heeft namelijk een ingebouwde veiligheidsklep die soms onbedoeld actief kan worden wanneer ze aangesloten is op een toestel met een aquastopklep.

In dat geval komt er geen water meer uit de kraan, zelfs met de knop opengedraaid. De machine gaat dan natuurlijk in alarm.

Om na te gaan of hier het probleem zit, koppel je de slang van jouw toestel los van de kraan. Draai de kraan nu enkele keren open en dicht (liefst met een emmer onder). Ze zou weer moeten werken.

Als je nu de machine terug aansluit, zal deze misschien tijdelijk weer water nemen maar vroeg of laat zal het probleem zich opnieuw voordoen. Het is dus aangeraden om de tweewegskraan te laten vervangen door een T-verbinding en 2 aparte kranen. Vaak zal een loodgieter aanraden om gewoon een nieuwe tweewegskraan te plaatsen, hou er rekening mee dat, als je hiervoor kiest, het probleem binnen enkele jaren opnieuw zal opduiken.

Niet opgelost? Kan je onze hulp gebruiken? Bel ons!

Bel: 051 24 50 22